In een serie blogs over waarden die onze onderneming kenmerken, neem ik jullie graag mee in ‘win-win’-gedachte.
Covey zegt in zijn boek ‘Denk win-win’. De filosofie komt hier op neer dat in een win-win situatie samen op zoek gaat naar het beste resultaat. Een resultaat waar beide partijen zich goed bij moeten voelen en mee in kunnen stemmen. Beter geen deal, dan een ‘win-loose’ deal.
De filosofie van Aatop ICT is dat we geen win-win situatie moeten creëren, maar een win-win-win (dus 3x win). Immers, we hebben te maken met klant, sollicitant en onze eigen onderneming. De formule is dus: blije klant + blije sollicitant + blije Aatop ICT = win-win-win. We zijn de afgelopen jaren daar steeds rigoureuzer in geworden: we doen alleen zaken als er win-win-win is.
Nu klinkt dat allemaal zo eenvoudig, maar hoe bepaal je nu eenvoudig of je tot een win-win-win situatie komt? De 19e-eeuwse Wattles D. Wallace (bekend van het boek ‘The Science of Getting Rich’) zegt: “Give every man more in use value than you take from him in cash value” (Vrij vertaald: geef meer waarde, dan dat hij/zij in geld aan je betaalt).
Daar ligt een belangrijke basis voor een win-win(-win) situatie: meer waarde leveren dan wat er op de factuur staat. Ik zou de definitie van Wallace nog iets breder willen toepassen en nog wat eenvoudiger willen verwoorden: het voordeel van samenwerken met ons moet groter zijn dan de investering die het van je vraagt (in termen van geld, moeite, tijd). En dat is in feite toepasbaar op alle relaties die we hebben, namelijk met onze medewerkers, met onze klanten, met onze leveranciers, met onze samenwerkingspartners, etc.
Door: Matthijs