Als werving- en selectiebureau zien we dagelijks veel vacatureteksten voorbij komen. Vaak kiezen we er voor om de vacaturetekst te herschrijven voordat we aan onze zoektocht beginnen. In veel gevallen ontbreekt het aan duidelijkheid.
Iedereen is tegenwoordig op zoek naar een ‘echte teamplayer, een duizendpoot, een spin in het web, iemand met helicopterview’ en nog meer van dat soort termen. Ik snap dat je de vacaturetekst niet te lang wilt maken, en hele zinnen of alinea’s wilt samenvatten in één of twee woorden. Het resultaat hiervan is dat je niemand bereikt. De tip van de dag: wees concreet! En om dat gelijk maar concreet te maken:
– Vertel puntsgewijs de beoogde werkzaamheden;
– Bied je een marktconform salaris? Vertel wat je beschikbare bandbreedte is;
– Heb je een leuk en collegiaal team? Benoem met een voorbeeld wat het team zo leuk maakt;
– Bied je ‘goede secundaire voorwaarden’? Vertel wat die voorwaarden zo goed maken;
– Zoek je een creatieve medewerker, of juist een zeer gestructureerde topper? Laat het terug komen qua tekst en opmaak van je vacature.
En als je er toch niet uit komt? Laat het ons weten, we helpen je graag!
Door: Sjaco